Onpersoonlijk online
Vandaag had ik een paar zaakjes te regelen, dus dacht gezellig naar stadshart Amstelveen te gaan. Daar heb je ten minste allerlei winkels en kantoren bijeen en heb je alles gelijk geregeld, toch? Niet dus.
Het begon al dat ik een bank in liep om een rekening te openen. Echter had ik niet van tevoren online een afspraak gemaakt en zou ik later terug moeten komen. Toen ik bij een andere bank naar binnen liep met hetzelfde verzoek, kreeg ik te horen dat het niet eens mogelijk is bij hun in het kantoor en ik online de rekening moet openen.
Toen liep ik een telecom winkel in, want ik was ook op zoek naar een prepaid sim-only kaart. Maar dat kan natuurlijk niet, want dat moet ik online bestellen.
Het is ondertussen niet leuk meer hoeveel we verplicht worden achter de computer dingen te regelen. Dusdanig dat mensen die er geen kunnen veroorloven, of de digibeten onder ons, niet eens meer bij hun bank-, belasting-, zorgverzekering- of andere belangrijke zaken kunnen. Waar is de tijd gebleven dat je een winkel of kantoor in liep en geholpen werd met je probleem? Misschien moest ik dan een kaartje trekken met het risico om een half uur te wachten maar dan kan ik wel nog vragen stellen over mijn besluit. Wellicht wil ik wel daadwerkelijke interactie met een persoon zonder eerst drie dagen vooruit te moeten plannen in wanneer ik besluit het te gaan regelen.
Opvallend is hoeveel meer moeite je tegenwoordig moet doen om gebruikelijke dingen te regelen:
- Probeer maar eens nadat de winkels gesloten zijn iets op de brievenbus te doen. Bijna alle openbare brievenbussen, die op straat stonden, zijn verdwenen namelijk.
- Je bent bijvoorbeeld je mobiel kwijt of deze is stuk en je moet nu net geld overmaken naar iemand (je hebt je mobiel nodig voor een code). Maak maar een afspraak met de bank om over een paar dagen geld over te kunnen maken.
- Je hebt geen internet, maar moet wel je belasting door geven.
- Eer dat je een postkantoor hebt gevonden mag je vaak al een dorp/gemeente verder reizen, hetzelfde geld voor als je geld wilt storten. Vele postkantoren, pinautomaten en daarmee de stortautomaten verdwijnen namelijk.
Wat ik dan ook zo irritant vind is dat je post tegenwoordig niet meer als post krijgt, en hier niet of nauwelijks nog een keuze in krijgt. Ik heb bijvoorbeeld als eens meegemaakt dat ik meerdere herinneringen en ook boetes heb gekregen voor een openstaande rekening en kwam hier pas achter toen er een brief van de deurwaarder op de mat viel. Want een email sturen dat er een factuur klaar stond deden ze ook niet. Ik vind het algemeen omslachtig dat ik dan een email krijg, dan het internet op moet gaan, als ik al voor beide internet zou hebben, en daar moet inloggen om te kijken wat de factuur in houd. Stuur het gewoon per post of zorg ervoor dat het op een algemene plek terecht komt, bijvoorbeeld bij je e-mailadres. Dan kan ik meteen de nota’s inzien, zonder alle instanties waar ik mee te maken heb maandelijks te controleren of ze ondertussen nieuwe facturen of andere belangrijke documenten voor me klaar hebben staan.
En hoe staat het dan met de ouderen? Apart dat als je probeert te googlen over ouderen en de digitalisering dat je vooral de blije berichten ziet dat steeds meer 50+ers om kunnen gaan met een computer. Daarbij vergeten ze natuurlijk te melden dat dit mede is omdat de mensen die nog niet zo lang 50+er zijn, de opruk van de pc nog hebben meegemaakt en er al mee hebben leren om gaan op minstens basis niveau. Het betreft de ouderen, de mensen boven de 75 jaar, die de meeste problemen ondervinden. Want zij waren al uitgeleerd toen de pc’s kwamen en hebben andere kwaliteiten geleerd. Maar tegenwoordig kan het merendeel ouderen niets meer zonder hun kinderen of kleinkinderen te vragen om hulp, omdat alles maar online geregeld moet worden. Velen kunnen niet eens bij hun eigen geld omdat ze niet snappen hoe internet bankieren werkt, deze niet durven te gebruiken wegens mogelijke onveiligheid op het internet en/of omdat ze de wachtwoorden niet kunnen onthouden.
Niet alles hoeft digitaal. Geef mensen aub de optie of ze iets digitaal willen of normaal per post en/of met de kantoren willen regelen.
“Grote groepen Gorcumers komen ernstig in de problemen, omdat ze niet of nauwelijks kunnen omgaan met een computer. Daardoor zijn zij moeilijk bereikbaar voor instanties, die veel van hun dienstverlening digitaliseren.“ www.ad.nl