Between Two Castles of Mad king Ludwig Review

De koning eist een kasteel! Je bent een wereld bekende bouwer wie gevraagd is door Mad King Ludwig om te helpen zijn kastelen te ontwerpen. Projecten die zo belangrijk zijn hebben de ervaring nodig van meer dan een persoon, dus voor elke opdracht moet je samen werken met je partner meester bouwer om de geweldige plannen uit te voeren. Zullen jou planning en samenwerking eigenschappen genoeg zijn om de beste kastelen van de wereld te bouwen?

Korte uitleg van het spel
In Between Two Castles of Mad King Ludwig bouw je twee kastelen. Elk kasteel wordt ook door een medespeler gebouwd en je moet dus samen werken om de beste kastelen te maken. Hiervoor moet je kamer tegels uitkiezen zonder te overleggen en deze in overleg bij het kasteel bouwen. Elke tegel is punten waard aan de hand van zijn locatie of hoeveel andere soorten kamers zich in het kasteel bevinden. Aan het einde worden bij alle kastelen de punten opgeteld en krijgt de speler de punten van zijn/haar laagst scorende kasteel. De bouwer wie de meeste punten scoort (met zijn laagste kasteel) wint het spel.

Hoe goed is het spel op te bergen zodat je niet hoeft beginnen met uitzoeken en de onderdelen netjes blijven?
In eerste instantie dacht ik dat het spel grandioos op te bergen was. Je krijgt plastic bakken bij het spel geleverd welke af te sluiten zijn. Echter wanneer je het spel vervoert blijken de tegels toch binnen de bakken te kunnen verplaatsen wat ervoor zorgt dat je toch moet tellen en een beetje moet uitzoeken bij het opzetten van het spel.

Wat is de kwaliteit van de onderdelen?
Elke tegel is gemaakt van hardbord wat erg goed werkt. Je hebt enkele kaarten van een wat prima kwaliteit en houten kasteeltjes met verschillende kleuren en bijbehorende namen. Overal is de kwaliteit wel goed en ook duurzaam heb ik het idee.

Hoe makkelijk is het spel te leren?
De regels zijn simpel en op dat punt is het spel makkelijk uitgelegd. Echter is bij voornamelijk de eerste keer spelen het moeilijk in te schatten hoe goed je kasteel het eigenlijk doet. Je kunt nog lastig een tactiek bedenken wat het kasteel sterk in punten maakt en je kunt het overzicht makkelijk kwijt raken in waar de punten te behalen worden. Met een tweede keer spelen wordt het wel al een stuk overzichtelijker aangezien je de opties beter hebt leren kennen.

Wat is goed aan het spel en wat is minder?
Het is jammer dat je niet echt kan dwarsbomen bij anderen hun kastelen. Daarnaast heb je vooral bij meerdere spelers compleet geen overzicht in hoe de andere kastelen ervoor staan. Gevoelsmatig krijg je wat weinig tegels om te leggen en vooral met minder spelers zorgt dit er voor dat tactieken niet makkelijk uit te voeren zijn en het veel meer een geluksspel wordt, want je moet maar net de goede tegels uit de selectie krijgen.
Het aspect dat je moet samenwerken vind ik echter een erg interessant en leuk onderdeel van het spel. Het zorgt er onder andere voor dat je eigenlijk allemaal tegelijk aan het spelen bent en weinig hoeft te wachten op de andere spelers eer je weer wat mag doen.

Wie zou dit spel leuk vinden?
Ik denk dat dit spel gemaakt is voor de speler die houd van tactiek en samenwerken. Als je beide van deze speelstijlen aanspreekt zou ik ook zeker aanraden dit spel te proberen. Het kan wat intimiderend zijn in het begin, maar het is het zeker waard.

Wat is mijn cijfer?
7

Algemene gegevens: