Schiphol overlast of uitkomst?

Iedereen in Nederland kent Schiphol of heeft er wel eens over gehoord. Voornamelijk zijn wat je er over hoort de klachten over het geluidsoverlast en over de stofdeeltjes. Ikzelf ben opgegroeid in de omgeving rond Schiphol, daarmee bedoel ik dat ik in Amstelveen gewoond heb waarbij ik mij nog kan herinneren dat in de zomer de les op de basisschool werd onderbroken. Vanwege het warme weer stonden namelijk de ramen open en er vloog een vliegtuig over. Nu woon ik in Uithoorn en ervaar evenmin last. Bij mijn opa en oma in Rijsenhout evenmin. Ik ben dan ook persoonlijk van mening dat je makkelijk went aan het geluid van de opstijgende of afdalende vliegtuigen, de klachten dat zelfs de radio niet te horen is lijkt mij dan ook sterk tenzij je doelt op dat deze in de tuin staat of als je de ramen of deuren wagenwijd open hebt staan.

Ik ben maar een enkele keer met het vliegtuig op reis geweest, waarbij ik meestal zelfs niet op Schiphol zelf opgestapt of geland ben. Daarbij ben ik mij er zeker van bewust hoeveel positieve aspecten deze vluchthaven met zich mee brengt, waarbij ik mij afvraag of de klagende menigte zich hier ook van bewust is.

Een paar feiten op een rij:

  • In 2017 vervoerde Schiphol 75 miljoen passagiers, wat een aantal is dat elk jaar toeneemt. Hiervan waren 46% vakantiegangers, 32% zakenreizigers en van alle reizigers leefden 32% binnen Nederland. Laat staan hoeveel toeristen er dan dus nog tussen zitten die onze hoofdstad lekker economisch steunen.
  • Schiphol vervoerde in dat zelfde jaar 1.75 miljoen ton vracht. Hierbij moet je denken aan producten zoals apparatuur, dieren en producten die snel bederven zoals vlees, vis, groente en fruit. Door het vervoeren in grote massa´s scheelt het jou in de portemonnee en geeft het redenen voor bedrijven om zich op het industrieterrein van Schiphol te vestigen.
  • In 2015 is er onderzoek gedaan, door Decisio, naar de werkgelegenheid van Schiphol, waarbij blijkt dat naast de 65.000 banen op Schiphol zelf er indirect 50.000 banen bezet waren onder de invloeden van de vliegtuigmaatschappij.

Velen vinden dat Schiphol gewoon niet meer mag groeien of zelfs moet krimpen, echter zal dit niet het probleem verhelpen en zullen nog steeds de nadelige effecten zich uiten.

If you’re not growing, you’re dying.”

Anthony Robbins.

Naar mijn visie betekent het dus dat als Schiphol zou moeten krimpen, de omgeving daarmee veel verliest en daarmee de banen ook drastisch zullen afnemen. Bedrijven zoeken een andere (goedkopere) locatie, toeristen moeten verder reizen en zullen daarom minder snel naar Amsterdam afreizen en algemeen zal de economie van ons gebied afnemen. Wat resulteert dat de huizen waar je lekker veel voor betaald hebt om te kopen drastisch in waarde zullen dalen. En dat is ook weer niet de bedoeling.

Dan tot sluit heb ik deze cijfers gevonden: 42.9% Passagiers reisden in 2017 met OV van en naar Schiphol. Wat me brengt op het volgende punt; Schiphol is namelijk niet het enige bedrijf die dergelijk geklaag met zich mee krijgt. De trein- en bootvaartindustrie krijgt ook een hoop te verduren.
Het liefst woont men in een woning die volledig afgelegen ligt van alle overlast, wat wijst op een huisje in het bos of iets dergelijks, maar wenst dan wel een supermarkt, vrienden en familie, winkels en andere overlast bezorgende factoren om de hoek te hebben.

Wellicht dat we het moeten nemen met wat we hebben en minder moeten klagen over wat onze leven zo rijkelijk maakt en vol de luxe die we zo graag hebben.

Cijfers over vervoer zijn geleverd door Schiphol.

afbeelding © Petra van Harskamp



Vind je dat meerdere mensen dit moeten lezen? Deel deze pagina gerust:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *